Kiinalaiset kauppiaat saattoivat tuolloin tuoda Thaimaan rannikoille silkkinippuja ja muita aarteita, mutta sisämaassa tapahtui jotain täysin ainutlaatuista. 5. vuosisadalla Dvaravati-kauden taiteilijat alkoivat muovailla ihmeellisiä kertomuksia keraamikasta. He kuvasivat tarinoita jumalista ja historiallisista hahmoista, yhdistäen uskontoa ja arkipäivää upeassa harmoniassa.
Tällaisia keramiikkaaarteita ovat myös “Khum Phaen”-nimisen taiteilijan (joka tunnetaan länsimaissa nimellä Thaworn) työt. Hänen signeeraamansa teokset, joita on säilynyt useita museoihin ja yksityiskokoelmiin ympäri maailmaa, ovat kiehtovia esimerkkejä Dvaravatin taiteen monimutkaisuudesta ja viehättävyydestä.
Thawornin “Khum Phaen” kuvaa legendaarista Khmersäi-sankaria, joka on ikuistettu saviastiassa upeassa realistisessa yksityiskohtaisuudessa. Kuva koostuu useista osioista, jotka kertovat tarinan sankarin rohkeudesta ja jumalien suojeluksesta.
Osio | Kuvaus |
---|---|
Sankari Khmersäi | Seisovan asennon Khmersäi on kuvattu vahvana ja ylpeänä, miekalla kädessään. |
Jumalat suojelijat | Yläosassa kuvissa esiintyvät Brahma ja Vishnu suojelevat sankaria siunauksillaan. |
Taisteludraamat | Alla olevan osa kuvaa Khmersäin taistelua demonisia olentoja vastaan, heijastaen sotasankarin urheutta. |
Thawornin “Khum Phaen” ei ole pelkkä keramiikkaesine. Se on ikkunä 5. vuosisadan Thaimaahan! Kuvasta voi päätellä paljon maan tuolloisesta kulttuurista ja uskoista:
- Buddhalaisuuden ja hindulaisuuden sekoitus: Molemmat uskonnot ovat vahvasti läsnä kuvassa, mikä osoittaa niiden rinnakkaiseloa Dvaravatin Thaimaassa.
- Kuninkaalliset arvot: Khmersäin sankarimaisuus ja rohkeus viestivät kuninkaillisten arvojen korostamisesta, jotka olivat tuolloin tärkeitä hallitsijille ja kansalle.
Miten Thaworn onnistui luomaan “Khum Phaenin” omalla aikakaudellaan?
Keramiikkaa valmistettiin monimutkaisessa prosessissa: saven valinta, muotoilu, kuivatus ja polttaminen vaativat mestaruutta. Thawornin “Khum Phaen” on todellinen osoitus hänen taidostaan ja osaamisestaan.
Kuvan yksityiskohdat ovat hämmästyttäviä. Khmersäin kasvojen ilme, aseiden muotoilu, jumalien asennot – kaikki on kuvattu tarkasti ja realistisella tavalla.
Thaworn myös käytti keramiikkamaalia luodakseen elävää värimaailmaa. Punainen, keltainen ja sininen sävyt loistivat vanhasta saviastiasta ja toivat kuvan elossa. “Khum Phaenin” ihailtavasta kauneudesta huolimatta sen merkitys ulottuu paljon pidemmälle kuin pelkkä esteettinen arvo.
Miksi “Khum Phaen” on tärkeä meille?
Thawornin teos on arvostettu historiallisen tiedon lähde. Se antaa meille syvällisen käsityksen Dvaravatin Thaimaasta, sen uskonnosta, kulttuurista ja arvoista.
“Khum Phaen” on myös osoitus siitä, kuinka ihmeellinen taide voi olla. Keraaminen materiaali, jota me tavallisesti näemme arjessa astiassa tai ruukussa, on Thawornin käsissä muuttunut upeaksi teokseksi, joka kertoo kertomuksia vuosisatojen takaa.
Tänään “Khum Phaen” säilytetään turvallisesti museon lasivitriinissä, mutta sen tarina jatkuu. Se inspiroi taiteilijoita ja tutkijoita, jotka haluavat ymmärtää menneisyyttä ja ihmetellä ihmisen luovuutta.
“Khum Phaenin” ihaileminen on kuin matkalle 5. vuosisadalle Thaimaahan – matka, joka täynnä kiehtovia löytöjä ja yllätyksiä!